solvickie.blogg.se

En positiv pessimist, mamma, dotter, syster och vän. Livet i stort och smått, skratt och tårar. Livet. Jag skriver om allt

Första skolveckan till ända

Publicerad 2017-08-28 19:52:17 i Allmänt,

En intensiv vecka på alla tänkbara sätt. Ångest, oro, glädje och en massa andra känslor. Jag hade sett fram emot att jobba i mitt nya arbetslag och det känns precis så bra som jag trodde. Är så tacksam över dem❤️ vi har haft en rolig men fullspäckad första vecka på jobbet, med många skratt. Värre har det varit hemma... Storkillen har verkligen haft det tufft inför skolstart med allt nytt. Vi har pratat mycket om nystart och att han nu får ett oskrivet blad. De två första dagarna gick han som planerat. Han hade jobbat på superhårt sa personalen på Team 21 (den lilla grupp han går i). De tvånföljande dagarna blev han hemma, helt slut. Men 3/5 dagar känns ändå rätt ok med tanke på omständigheterna. Jag är stolt över honom och hur han kämpar❤️ dessutom har jag varit på Bup angående hans autismutredning. Vi kom fram till både vår psykolog och jag att han inte är autistisk. Däremot ville hon sätta Trotssyndrom, som en andra diagnos på honom. Hon läste upp kriterierna och det stämde till punkt och pricka. Nu är det inte så att jag vill ha en massa diagnoser på barnen bara för att. Jag tror att det gör det lättare för omgivningen att bemöta på rätt sätt och sen sa psykologen  också att det är bra när vi söker om vårdbidraget med ytterligare en diagnos. 


Planerna inför hösten var att mannen skulle vabba. Vi insåg dock på bup att dels kommer inte vårt intyg bli godkänt av försäkringskassan eftetsom det var sjuksköterskan som skrev under (bup har ingen läkare just nu) och dessutom har vi inte många vabbdagar kvar. Först fick jag panik... Minst sagt... Men nu har vi en plan. Vi fortsätter som förra veckan i princip. Mannen jobbar eftermiddag/kvällboch jag gör mina pass på mitt jobb men kortar av mina två längsta dagar lite. Sen får vi se hur länge det fungerar aty vi gör så. Men just nu fungerar det. Dessutom innebär det att vi i princip har två heltidslöner hela hösten.

Lillkillen har haft Kicki här (specialläraren) 2 ggr. I fredags hade vi skolmöte och planerade att fortsätta med ca 2 besök/vecka i 4 veckor till. Däremot kommer det att bli den nya elevcoachen som kommer istället för Kicki. Han var med henne hit idag och det hade gått jättebra❤️ de hade funnit varandra direkt, han och lillkillen. Efter 4 veckor ska vi utvärdera och sen är tanken att vi ska börja lite smått med hemskolning i någon form. Vi har en plan iallafall och det känns bra. 

Tjejens skolstart har varit problemfri. De hade vandring med övernattning Torsdag - Fredag förra veckan. Men då hämtade vi henne så hon fick sova hemma eftersom hon har svårt med sömnen just nu. Sen skjutsade jag ut henne till frukosten dagen efter. Hon vet vad hon vill den damen❤️ i höst ska hon och hennes bästis (granntjejen) få hjälpa en av resurserna på skolan med ett spännande projekt, med läshundar. De ska få vara med och hjälpa till när hundarna tränas. Jag vet inte riktigt vad en läshund är men har förstått att det handlar om hundar i skolan i någon form. Lägger ut mer information när jag får den. Verkar jättespännande!! Jag är så stolt över henne, att hon vill och vågar prova nya saker❤️

Vi fortsätter kämpa på här hemma med allt vad det innebär. Ibland går det bra, ibland mindre bra. Somnar totalt slut på kvällarna. Men jag gör allt och lite till för att min älskade ungar ska ha det bra❤️











Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2017-08-29 07:06:26

Du är helt fantastisk ❤ en riktig kämpe. ❤

Postat av: Sommartjejen

Publicerad 2017-09-03 14:06:51

Här jobbar de med läshundar. De får sitta i en myshörna och gosa med hunden samtidigt som de läser högt för den.
Det är för att öva på att läsa högt, ha någon som lyssnar men som inte ställer några krav. Det fungerar väldigt bra för många elever och läsningen fungerar mycket bättre efter en tids träning med hunden.

Postat av: Svintoflickan

Publicerad 2017-09-09 10:08:25

Vilka kämpar ni är !!!! Å ni borde definitivt ha mer vårdbidrag
Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela